ශ්‍රී ලංකාවේ අධ්‍යාපනය වෙනස් කළ ඩිජිටල් පෙළපොත්

312

විෂයමාලාව නවීකරණය කිරීම සහ වැඩිදියුණු කිරීමේ උත්සාහයක් ලෙස, 2009 දී ශ්‍රී ලංකාවේ අධ්‍යාපන පද්ධතියට ඩිජිටල් පෙළපොත් ප්‍රථම වරට හඳුන්වා දෙන ලදී. ඩිජිටල් පෙළපොතක් යනු ඩිජිටල් අන්තර්ගතයන් සහිත අධ්‍යාපනික පොතකි. එහි යෙදුම තවදුරටත් දිරිගැන්වීමේ අරමුණින්, ජ්‍යෙෂ්ඨ ද්විතීයික, සාමාන්‍ය පෙළ විද්‍යා විෂයයන් සඳහා Smart Textbook ව්‍යාපෘතිය 2017 දී දියත් කරන ලදී. Smart Textbook යනු සාමාන්‍ය පෙළ සිසුන්ට හඳුන්වා දුන් අන්තර්ක්‍රියාකාරී ඩිජිටල් පෙළපොත වන අතර, එහි අභිප්‍රාය වූයේ ඔවුන් විද්‍යා විෂයට ආකර්ෂණය කර ගැනීමයි. නව ඩිජිටල් ඉගෙනුම් භාවිතයන් අධ්‍යාපනික ප්‍රකාශන සඳහා ප්‍රත්‍යක්ෂ ප්‍රතිඵල වූ 2020 දී පැතිර යන COVID වසංගතයත් සමඟ ශ්‍රී ලංකාව තුළ ඩිජිටල් අධ්‍යාපනික ප්‍රකාශනය සඳහා පරිසරය හිතකර ලෙස සකස් කරන ලදී. එබැවින් අන්තර්ජාල අධ්‍යාපනය ජාතික අධ්‍යාපන ක්‍රමයේ කොටසක් හා කොටසක් බවට පත් විය. ඊට සමගාමීව, ශ්‍රී ලංකාවේ අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශය විසින් ඉ-තක්සලාව වැනි ඉගෙනුම් ආධාරක වේදිකා හඳුන්වා දෙන ලද අතර, එමඟින් සිසුන්ට ඩිජිටල් පෙළපොත් සහ වීඩියෝ, ශ්‍රව්‍ය, පොඩ්කාස්ට් සහ ඩිජිටල් ඉගැන්වීම් අත්පොත් වැනි ඩිජිටල් ඉගෙනුම් සම්පත් ක්‍රියාකාරීව භාවිත කිරීමට අවශ්‍ය විය. මෙතැන් සිට, ශ්‍රී ලංකාවේ රජයේ සහ පෞද්ගලික පාසල් යන දෙඅංශයෙන්ම මාර්ගගත අධ්‍යාපනය සඳහා නව අධ්‍යාපන මාධ්‍ය භාවිතය ආරම්භ කළ අතර පාසල් මට්ටමේ සිසුන් සහ ඔවුන්ගේ ගුරුවරුන් ක්‍රමක්‍රමයෙන් ඔවුන්ගේ ඉගෙනුම්- ඉගැන්වීම් ක්‍රියාවලීන්හි ඩිජිටල් පෙළපොත් භාවිතා කිරීමට පටන් ගත්හ.

ශ්‍රී ලංකාවේ, අ.පො.ස. සාමාන්‍ය පෙළ සහ උසස් පෙළ ශ්‍රේණිවල ඉගෙනුම් ලබන සිසුන් ජ්‍යෙෂ්ඨ ද්විතීයික අධ්‍යාපනය ලබන සිසුන් ලෙස සැලකේ. ශ්‍රී ලාංකේය අධ්‍යාපනයේ තීරණාත්මක කඩඉම් විභාගවලට මුහුණ දෙන මෙම ශිෂ්‍ය කණ්ඩායම් වෘත්තීය වශයෙන් හෝ උසස් අධ්‍යාපනයෙන් පසුව රැකියා වෙළෙඳපොළට පිවිසෙන පිරිස ද වේ. එබැවින්, ශ්‍රී ලංකාවේ ජ්‍යෙෂ්ඨ ද්විතීයිය අධ්‍යාපනය සිසුන් ඩිජිටල් පෙළපොත් කෙරෙහි අනුවර්තනය වීමට බලපාන සාධක පිළිබඳ මෙම ලිපියෙන් විග්‍රහ කරනු ලබයි.

  1. ශිෂ්‍යයාගේ අධ්‍යයන ප්‍රගතිය පොහොසත් කරයි

ශ්‍රී ලංකාවේ සම්ප්‍රදායික අධ්‍යාපන ක්‍රමය තුළ පැවති එකම ක්‍රමය වූයේ ගුරු කේන්ද්‍රීය අධ්‍යාපන ක්‍රමයයි. අතීතයේ “ගුරුගෙදර” සංකල්පයෙන් පටන් ගෙන යටත් විජිත යුගයේ හඳුන්වා දුන් පැරිස් පාසල් ක්‍රමය දක්වාම පසුගිය දශකය දක්වා පාසල් අධ්‍යාපනය තුළ එම ක්‍රමයම පැවතුණි. සාම්ප්‍රදායික අධ්‍යාපනික තාක්ෂණය මෙහිදී භාවිතා විය. සාම්ප්‍රදායික ක්‍රමය වූයේ, ඉගෙනීමේ හා ඉගැන්වීමේ ක්‍රියාවලිය ප්‍රධාන අධ්‍යාපන මාධ්‍ය ලෙස සාම්ප්‍රදායික කළු ලෑල්ල සහ මුද්‍රිත පෙළපොත භාවිත කරමින් පන්ති කාමරය තුළ සිදු වීමයි. විශේෂයෙන්, ඉගෙනීම පදනම් වූයේ ක්‍රියාකාරකම් මත පදනම් වූ ස්වයං අධ්‍යයනයට වඩා පෙළ පොතේ ආදර්ශ පැවරුම් සහ ක්‍රියාකාරකම් මත ය. ද්විතීයික අධ්‍යාපනයේ දී, සිසුන් තරඟ විභාග ඉලක්ක කරගත් අතර තර්කනය, නිර්මාණශීලිත්වය සහ විවේචනාත්මක චින්තන කුසලතා වර්ධනය නොකර ලකුණු ලබා ගත්හ. කෙසේ වෙතත්, ද්විතීයික අධ්‍යාපනය තුළ සිසුන් ඩිජිටල් පෙළපොත් භාවිතා කිරීම ස්වයං අධ්‍යයනය, නිර්මාණශීලිත්වය, විවේචනාත්මක චින්තනය සහ සිසුන්ගෙන් වඩාත් ඵලදායී අධ්‍යාපනික ප්‍රගතිය කෙරෙහි ධනාත්මක බලපෑමක් ඇති කළේය.

අධ්‍යාපන ප්‍රකාශන දෙපාර්තමේන්තුවේ සමීක්ෂණවලට අනුව ඩිජිටල් පෙළපොත් සමඟින් සිදු කෙරෙන ඉගෙනුම් ක්‍රියාකාරකම් මත සිසුන්ගේ ඇගයීම් ලකුණුවල සහ අධ්‍යාපන ප්‍රගතියේ වර්ධනයක් ඇති බව පැහැදිලිය. මුද්‍රිත පෙළපොත් වලට වඩා ආකර්ෂණීය ඉගෙනුම් ක්‍රියාකාරකම්වල නියැළීමේ හැකියාව නිසා විෂය කරුණු හොඳින් ග්‍රහණය කර ගැනීමටත්, පාඨය නීරස නොවී මතක තබා ගැනීමටත් හැකියාව ලැබී ඇත.

  1. ඉගෙනීමට ඇති උනන්දුව වැඩි කරයි

ඩිජිටල් පෙළපොත් කෙරෙහි අනුවර්තනය වීමේ ඊළඟ සාධකය වූයේ සිසුන්ගේ ඉගෙනීමට ඇති ආශාව වර්ධනය වීමයි. ප්‍රජානන ප්‍රවේශයක් සහ අත්දැකීම් ක්‍රියාකාරකම් තුළින් ඉගෙනීම සාක්ෂාත් කරගත හැකි නම්, එහි ප්‍රතිඵල අතිශයින් ඉහළ ය. ඩිජිටල් පෙළ පොතක් යනු මුද්‍රිත පෙළ සහ රූප පමණක් ඇති ඉගෙනුම් ආධාරකයක් නොවේ. සංඛ්‍යාංක පෙළෙහි අධිපෙළ (Hypertex) අඩංගු වේ. මේ අනුව, එම යොමු මත ක්ලික් කිරීමෙන්, වෙනත් පාඨයක් කියවීම හෝ නැරඹීම සරල කර ඇත. දැනට ශ්‍රී ලංකාවේ භාවිත වන ඩිජිටල් පෙළ පොතේ PDF පිටපත පිරිනැමීමට අමතරව, එහි පාඩම් මාලාවට අදාළ වීඩියෝ පාඩම් සහ අමතර ඉගෙනුම් වීඩියෝ වැඩසටහන්, උපදෙස් සහ ක්‍රියාකාරකම් YouTube වැනි සමාජ මාධ්‍ය වෙබ් අඩවිවල නැරඹීමට එක් කර ඇත. අධ්‍යාපනික ගුවන්විදුලි වැඩසටහන් සිසුන්ගේ භාවිතයට ඉඩ සලසන ආකාරයෙන් ඉ-තක්සලාව තුළ පටිගත කර උඩුගත කර තිබීම නිසා දරුවන්ගේ ඉගෙනුම් අත්දැකීම් වඩාත් සිත් ඇදගන්නා සුළුය.

  1. කුසලතා සංවර්ධනය වැඩි දියුණු කිරීම

ඩිජිටල් පෙළපොත් කෙරෙහි අනුවර්තනයේ තවත් බලපෑමක් වන්නේ කුසලතා වර්ධනයයි. ඩිජිටල් පෙළපොත් තාක්ෂණය හා සජීවීව ඒකාබද්ධ වී ඇති නිසා, සිසුන්ගේ සන්නිවේදන කුසලතා, ඉගෙනීමේ කුසලතා, මෘදු කුසලතා සහ තාක්ෂණික කුසලතා ඒවා භාවිතය තුළින් වැඩි දියුණු වේ.

කෙසේ වෙතත්, සමස්තයක් වශයෙන්, ඩිජිටල් පෙළපොත් වැනි තාක්ෂණික මාධ්‍ය භාවිතය හේතුවෙන් සිසුන්ට මාධ්‍ය සාක්ෂරතා කුසලතා ඉගැන්වීම තීරණාත්මක වී ඇත. ඩිජිටල් උපාංග සමඟ ගනුදෙනු කිරීමේදී තාක්ෂණික කුසලතා, සන්නිවේදන කුසලතා සහ මෘදු කුසලතා කෙතරම් ප්‍රතිනිර්මාණය කළද, එම කුසලතා මාධ්‍ය සාක්ෂරතාවයෙන් දියුණු කළහොත් ඩිජිටල් පෙළපොත් භාවිතයේ ඵලදායිතාව ශ්‍රී ලාංකේය අධ්‍යාපනයට එක් කළ හැකිය.

  1. දැනුම හුවමාරුව ප්‍රශස්ත කිරීම

සාම්ප්‍රදායික අධ්‍යාපනයේ දී, සිසුන්ට පන්ති කාමර තුළ තනි ඉදිරිපත් කිරීම් හෝ කණ්ඩායම් ක්‍රියාකාරකම් හරහා තමන් ලබාගත් දැනුම බෙදා ගැනීමට හැකි විය. එසේ වුවද, එවැනි අවස්ථාවන්හිදී, ඉදිරිපත් කිරීම් ඉදිරිපත් කරන්නේ සීමිත සිසුන් සංඛ්‍යාවක් පමණි. එසේම ගුරු කේන්ද්‍රීය, සාකච්ඡාව පදනම් වූ අධ්‍යාපනයක් හැර දැනුම හුවමාරුව පෙළ පොතට සහ ගුරු මාර්ගෝපදේශයට සීමා විය. තවද, විෂය නිර්දේශය කඩිනමින් සම්පූර්ණ නොකර, කෙටි කාලයක් තුළ සිසුන් විභාග සඳහා සූදානම් නොකර, ගුරුවරයා සහ සිසුන් අතර දැනුම හුවමාරු වීම අඩු විය. එබැවින් ඩිජිටල් පෙළපොත් භාවිතයේ තවත් සාධනීය ප්‍රතිඵලයක් වන්නේ දැනුම බෙදාගැනීමේ අවස්ථාව වැඩි වීමයි.

  1. ශිෂ්‍ය-ගුරු සහයෝගීතාව පුළුල් කිරීම

ශ්‍රී ලංකාවේ කොවිඩ් වසංගත තත්ත්වය තුළ සම්ප්‍රදායික පන්තිකාමර ඉගැන්වීම් ක්‍රමවලින් ඉවත් වී අන්තර්ජාල අධ්‍යාපනය වෙත මාරුවීමත් සමඟ ශ්‍රී ලංකාවේ ඩිජිටල් පෙළපොත් සම්මත කිරීම පෙරට වඩා වේගයෙන් ව්‍යාප්ත වෙමින් පවතී. පශ්චාත් කොවිඩ් පරිසරය තුළ ශ්‍රී ලංකාව තුළ මිශ්‍ර අධ්‍යාපන ක්‍රමයක් පවත්වාගෙන යනු ලැබේ. පෙර පරිදිම ගුරුවරයා පන්ති කාමරයට පැමිණෙන තෙක් නොසිට නියමිත පාඩම් මාලාවට අදාළ ඩිජිටල් ඉගෙනුම් ආධාරක නරඹමින් හෝ කියවා පාඩමට පෙර සූදානම් වන බව පෙනේ. අමතර කියවීම් සමඟ ගුරු අත්පොත කියවීමෙන් ගුරුවරයා ද දේශනයට පෙර සූදානම් වේ. ඒ අනුව නියමිත පාඩම් වලදී ශිෂ්‍යයා සමඟ සංවාදයෙන් හා සාකච්ඡාවෙන් ඉගෙනුම් ඉගැන්වීම් ක්‍රියාවලිය සිදු වන අතර ඒ අනුව ගුරු – ශිෂ්‍ය සබඳතාව පෙරට වඩා වර්ධනය වී ඇත.

ශ්‍රී ලංකාවේ අධ්‍යාපනය වෙනස් කළ ඩිජිටල් පෙළපොත්

ආචාර්ය කුමේෂ්
ප්‍රභාෂිණි ගමගේ
ජනමාධ්‍ය අධ්‍යයන අංශය,
ශ්‍රී පාලි මණ්ඩපය කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලය
[email protected]
සංස්කරණය – වසන්ත ලියනගේ

advertistmentadvertistment
advertistmentadvertistment