ඉන්දුනිසියාවත් චීන ණය උගුලක

386
ඉන්දුනිසියාවේ  ජාවා හි ඉදිවෙමින් පවතින අධිවේගී දුම්රිය සඳහා වසර 50 ක සහනය සඳහා තවත් වසර 30 ක් එකතු කිරීමට චීනය යෝජනා කර ඇත.
ඉන්දුනීසියානු රජයට යෝජනාව ප්‍රතික්ෂේප කිරීමට නොහැකි වුවහොත්ල 22 වන සියවසේ මුල් භාගය වන තෙක් දුම්රිය චීනයේ බලපෑමට යටත් වනු ඇත. එය ණය සහන සඳහා හම්බන්තොට වරාය චීනයට බදු දීමට බලකෙරුණු ශ්‍රී ලංකාව වැනි ණය උගුල් තත්ත්වයක් යැයිද ඒ පිළිබඳව ඉන්දුනීසියාවේ කනස්සල්ලට පත්ව ඇතැයිද විදෙස් මාධ්‍ය පවසයි.
අප්‍රිකාවේ රටවල් කිහිපයක ද එවැනි තත්ත්වයක් ඇති වී තිබේ. ඇමරිකානු ඩොලර් බිලියන 4.5 ක චීන ණයක් සමඟින් අරමුදල් සපයන ලද මෙම ව්‍යාපෘතිය චීනයේ තීරය සහ මාර්ග මුලපිරීම (BRI) යටතට වැටේ, KCIC දුම්රිය මාර්ගය, AidData වාර්තාවකට හිමිකම් කියන අතර, ඉන්දුනීසියාව සහ තවත් බොහෝ රටවල් වාර්තා නොකළ ණය කන්දකින් සිරවී ඇත.ශ්‍රී ලංකාවට තම ආපසු ගෙවීමේ වගකීම් ඉටු කිරීමට නොහැකි වූ විට ඉන්දියන් සාගරයේ මැද පිහිටි භූ උපාය මාර්ගික වශයෙන් වැදගත් වරායක් අත්පත් කර ගැනීමට චීනයට හැකි වූ බවද විදෙස් මාධ්‍ය සඳහන් කරයි.

ගෝලීය වශයෙන් පවතින එම පූර්වාදර්ශය සහ අහිතකර ආර්ථික තත්ත්වයන් සමඟ චීනය සමඟ නව ව්‍යාපෘති දියත් කිරීමට වැඩි වැඩියෙන් රටවල් සංඛ්‍යාවක් සැලකිලිමත් වේ. ඒ අනුව චීනයේ අභිලාෂකාමී යටිතල පහසුකම් ව්‍යාපෘති මෑත වසරවලදී මන්දගාමී වී ඇත.
මෙය චීන ඉන්දුනීසියාවට විනිවිද යාමේ ප්‍රධාන භූ-මූලෝපායික ඇඟවුමකි. නිදසුනක් වශයෙන් චීන ධීවර බෝට්ටු බොහෝ විට දකුණු චීන මුහුදේ ඉන්දුනීසියානු භූමියට අනවසරයෙන් ඇතුළු වී ඇත. කෙසේ වෙතත් ඉන්දුනීසියාව චීනය සමඟ ඇති සම්බන්ධය ඕනෑම ආක්‍රමණශීලී පියවරක් ජකර්තා හි විශාලතම වෙළඳ සහකරු සහ විශාලතම ආයෝජකයින් අහිමි වීමේ අවදානමක් ඇති බව හොඳින්ම දැනගෙන ආක්‍රමණශීලී ලෙස ක්‍රියා කිරීම වළක්වා ඇත.

චීන ජනාධිපති ෂී ජින්පින්ග් විසින් චීන නිෂ්පාදන සහ ලොව පුරා බලපෑම් ව්‍යාප්ත කිරීම අරමුණු කරගත් දැවැන්ත යටිතල පහසුකම් වැඩසටහනක් ලෙස දශකයකට වැඩි කාලයකට පෙර තීරය සහ මාර්ග මුලපිරීම ප්‍රකාශයට පත් කරන ලදී. එතැන් සිට අරමුදල් සහ යටිතල පහසුකම් සඳහා කුසගින්නෙන් පෙළෙන රටවල් 150 කට වැඩි ප්‍රමාණයක් චීනය සමඟ ගනුදෙනු අවසන් කර ඇත.
advertistmentadvertistment
advertistmentadvertistment